Scena muzyki polskiej

Koncert
Scena muzyki polskiej
Data
Miejsce
Sala Kameralna CKK Jordanki
Wstęp
15 zł

Wystąpi:

Tymoteusz Bies - fortepian

W programie:

L. Różycki - 5 Preludiów op. 2 
I. J. Paderewski - Melodia Ges-dur op. 16 nr 2 
I. J. Paderewski - Polonez H-dur op. 9 nr 6 
M. Weinberg - Kołysanka op. 1 
M. Weinberg - Dwie Fugi 
K. Szymanowski – Dwa Mazurki op. 62 
K. Szymanowski - Maski op. 34 

Czas trwania koncertu ok.75 min. 

Opis koncertu

Ostatnie lata XIX wieku oraz wiek XX to w sztuce czas twórczej wolności i stylistycznych rozgałęzień. Efektem tego stanu rzeczy była koegzystencja zjawisk skrajnych, a niejednokrotnie sprzecznych. Nie inaczej było w muzyce polskiej tego okresu - obok tradycyjnego, postromantycznego nurtu kompozytorskiego często pojawiały się dzieła operujące nowoczesnym, wysoce abstrakcyjnym i wyzwolonym językiem muzycznym.
Program recitalu prezentuje utwory składające się w barwną mozaikę przekrojowo obrazującą różnorodność muzyki wspomnianego czasu. Zawiera dzieła zakorzenione w doświadczeniach romantyzmu (Różycki: Preludia op. 2), odwołujące się do estetyki brillante (Paderewski: Polonez H-dur), nawiązujące do stylistyki baroku (Weinberg: Dwie Fugi), czerpiące z polskiej muzyki tradycyjnej (Szymanowski: Mazurki op. 62), a także dzieła o charakterze programowym, czy wręcz do pewnego stopnia ilustracyjnym (Szymanowski: Maski op. 34).
Dobór form krótkich lub cyklicznych pozwala na przedstawienie w migawkowy, ale zarazem esencjonalny sposób wielobarwnej historii muzyki polskiej i Polski, która zawsze była historią inspirującej różnorodności i wartościowego pluralizmu.

Tymoteusz Bies

Rocznik '95. Polski pianista, kompozytor i producent muzyczny. Urodził się i mieszka w Mikołowie. Edukację muzyczną rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. M. Karłowicza w Katowicach w klasie fortepianu Doroty Zawieruchy. Od 2013 roku kontynuował naukę w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach pod opieką artystyczną prof. Zbigniewa Raubo. Po ukończeniu liceum z wyróżnieniem w 2015 roku podjął studia w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, także pod okiem prof. Zbigniewa Raubo. W 2018 roku ukończył z wyróżnieniem studia II stopnia, otrzymując tytuł Primus Inter Pares dla najlepszego absolwenta. Od 2020 roku pracuje na stanowisku asystenta w Katedrze Fortepianu katowickiej Alma mater. Swoją wiedzę i umiejętności pogłębia, pracując podczas kursów mistrzowskich ze światowej sławy pedagogami, między innymi z Eugene Indjic’em, Andrzejem Jasińskim, Kevinem Kennerem, Tobiasem Kochem, Januszem Olejniczakiem, Piotrem Palecznym, Katarzyną Popową-Zydroń, Wojciechem Świtałą, Dang Thai-Sonem, Daniilem Trifonovem, czy Vanessą Latarche. Jest laureatem licznych konkursów i festiwali muzycznych, między innymi Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina, Friuli Venezia Giulia International Piano Competition oraz zwycięzcą Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. K. Szymanowskiego. W wieku 8 lat debiutował w roli solisty na deskach Filharmonii Śląskiej, gdzie z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej pod batutą Mo. Jana Wincentego Hawela wykonał Koncert dla małych rąk Feliksa Rybickiego. Od tego czasu prowadzi aktywną działalność koncertową, występując z recitalami w kraju i za granicą - między innymi w Austrii, Francji, Kanadzie, Litwie, Niemczech, Rosji, Słowacji, Słowenii, Szwecji, Włoszech i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Gościł między innymi na Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach-Zdroju, na Festiwalu Chopin i Jego Europa, na Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, czy na Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Koncertował u boku większości polskich zespołów filharmonicznych, a także Polskiej Orkiestry Radiowej, Sinfonii Varsovii, Sinfonii Iuventus im. J. Semkowa oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, współpracując między innymi z Mo. Lionelem Bringuierem, Mo. Juozasem Domarkasem, czy Mo. Lawrencem Fosterem. W swoim repertuarze posiada przekrojowy wybór dzieł literatury fortepianowej, od muzyki dawnej po muzykę współczesną. Chętnie sięga po utwory rzadko goszczące w repertuarach sal koncertowych, wśród których znajdują się Koncert na trio fortepianowe i orkiestrę smyczkową Bohuslava Martinu, czy Koncert kameralny Albana Berga, a także dzieła kompozytorów muzyki najnowszej - Aleksandra Lasonia, Witolda Szalonka, Andrzeja Kwiecińskiego i innych. Jest laureatem programu stypendialnego Młoda Polska, stypendium Krystiana Zimermana, stypendium Fundacji Piotra Klera oraz Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Dokonał szeregu nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia, wykonując m. im. dzieła K. Szymanowskiego i W. Lutosławskiego. Wydał trzy albumy studyjne zawierające dzieła fortepianowe, kameralne i symfoniczne F. Chopina, W. A. Mozarta, F. Schuberta, K. Szymanowskiego, M. Weinberga, F. Poulenca, C. Debussy’ego i K. Pendereckiego: Mozart, Chopin: Tymoteusz Bies (2017, Fundacja Piotra Klera), Backwards: Chopin, Schubert, Szymanowski (2020, KNS Classical), Irrberge (2022, DUX). W sezonie artystycznym 2020/2021 oraz 2021/2022 pełnił funkcję artysty-rezydenta Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Tymoteusz Bies aktywnie udziela się na polu produkcji muzycznej oraz kompozycji muzyki filmowej, współpracując od kilku lat z polskim reżyserem i operatorem filmowym Adamem Sikorą, między innymi przy Powrocie Giganta (2016), Autsajderze (2018) czy Wolfelesgrund (2022). Jako producent muzyczny współpracuje między innymi z Tomaszem Janiszewskim (Magierą); ostatni efekt koprodukcji muzyków otrzymał status złotej płyty (Magiera - feat.) Artysta jest reprezentowany przez Stowarzyszenie Ludwiga van Beethovena.